Importere vin og brennevin til Sverige
Knut Sparhell
2005-09-09 12:06:31 UTC
Etter at jeg leste om dette i avisene så har jeg forsøk. Her er en rapport:

1. Jeg går til www.vinospritbolaget.se eller www.vinospritbolaget.com

2. Jeg velger norske kroner på websiden (viktig hvis man skal betale
via giro)

2. Jeg bestiller f.eks 3 x 3 liter vin (bag-in-box) til totalt kr
251,86 (altså kun 83,95 per 3-literskartong!). Sprit er enda billigere.

3. Jeg angir betaling via giro i norsk bank, da det er enklest og uten
gebyrer.

4. Jeg bestiller frakt via Locadi (på Locadi har jeg tidligere tegnet
et årsmedlemskap til ca SEK 199,-) fra Tyskland til utlevering i
Strømstad, for SEK 179,- dvs. kun ca NOK 149,-

5. Jeg betaler Locadi straks, med VISA, for frakten.

6. Jeg går til min nettbank og overfører kr 152,86 til Hanse Trading
Gmbh, Oslo.

Straks kommer bekreftelser fra begge selskap pr mail. Dagen etter
kommer en oppatering av ordren pr mail, som angir at betaling er
mottatt, varene plukket ut og pakket for forsendelse.

8-10 dager etter ringer en fyr fra Banverket, Sverige og opplyser om en
pakke til meg, jeg reiser straks til Strömstad jernbanestasjon (ca 50 km
herfra) og henter ut en pakke adressert til meg, kun mot legitimasjon.

Hva jeg så gjør med pakken er en annen sak, gir den bort til svenske
slektninger eller drikker det meste der, men man kan kjøre over nye bru
og svinge innom tollen, selvfølgelig. Mange hopper jo over akkurat
dette punktet, enten varene er hentet i Sverige eller man selv kommer
reisende helt fra Tyskland. Det jeg sparer er altå reisen til Tyskland,
mot en fraktbeløp på kr 153,-. Eller jeg sparer svensk eller norsk
alkoholavgift, ettersom hva alternativet er. Og besparelsen *kan* altså
bli formidabel, om "glemmer" tollen til Norge, drikker den i Sverige,
eller man deler pakkens innhold opp i frie kvoter (det bør man,
naturligvis, og ikke si at jeg oppfordrer til annet).

Eneste ulempe er at Locadi krever Internet Explorer.....

Jeg har hentet min første leveranse og lagt inn bestilling på min andre.
Det fungerer utrlig greit, er altså min erfaring så langt.

OBS: Svenska Tullen *mener* at dette er i strid med svensk lov og har
fått rettslig medhold i at de *kan* ta beslag i varene, og det har
forekommet. Andre mener det er fullt lovlig, i henhold til EU-reglene
om varehandel, altså så sant man holder seg innenfor kvoten svensker kan
ha med inn i Sverige, og det er mye. Og til Norge gjelder selvfølgelig
enten norske kvoter eller man skal fortolle dette, men det har
selvfølgelig ikke svenske Tullen noe med, kun det norske Tollvesen.

Mer om saken på nevnte nettsted.

Noen som har prøvd, andre erfaringer? Prisvurdering?
Lovlighetsbetraktning?
Knut Sparhell, Fredrikstad
p***@gmail.com
2014-04-24 10:40:07 UTC
Post by Knut Sparhell
[...]
Jeg har gode erfaringer med Locadi, men styr unna Spritbox.com og Box-expressen. Fullstendig useriøse firmaer. Betalte på forskudd for 3 måneder siden, har ikke sett snurten av hverken varer eller penger. Responderer dårlig på henvendelser, kommer med stadige bortforklaringer og purringer driter de i.

JanP-Trondheim