Hvilket gratis kredittkort anbefales?
NoSp
2008-07-17 07:55:57 UTC
Av de mange forskjellige "gratis" kredittkortene som finnes (Re:member,
Santander Gebyrfri Visa, Kash, yA kredittkort osv.) hvilken anbefales om
man er flink til å betale i tide og har orden på økonomien?
Tore Bersås
2008-07-17 09:03:33 UTC
[***@none.none]

> [...]
| (Re:member, Santander Gebyrfri Visa, Kash, yA kredittkort osv.)
| hvilken anbefales om man er flink til å betale i tide og har orden

Landkreditt Bank VISA. Kostnadsfri kontokreditt og uttak i minibank.

-Tore
Karl Erik Birkeland
2008-07-17 19:15:03 UTC
Post by Tore Bersås
> [...]
| på økonomien?
Landkreditt Bank VISA. Kostnadsfri kontokreditt og uttak i minibank.
Men kortet har vel årsgebyr? Coops VISA-kort har ikke årsgebyr, inntil
45 dagers rentefri kreditt og kan brukes i alle BankAxept-terminaler.
Kontanter kan tas ut gebyrfritt (og rentefritt) i alle butikker som
tilbyr kontantuttak kombinert med BankAxept-varekjøp.
BankAxept-transaksjoner er dessuten mer sympatiske for kjøpmannen, da
det typisk tas et flatt transaksjonsgebyr og ikke en andel av kjøpesummen.
--
Karl Erik Birkeland, MDNV

http://home.no/blazius/
Tore Bersås
2008-07-21 07:21:05 UTC
[Karl Erik Birkeland]

| Men kortet har vel årsgebyr?

Ikke årsgebyr.

| Coops VISA-kort [...] kan brukes i alle BankAxept-terminaler. Kontanter
| kan tas ut gebyrfritt (og rentefritt) i alle butikker som tilbyr
| kontantuttak kombinert med BankAxept-varekjøp.

Slik er det med debetkortene også.

-Tore
Tobias Brox
2008-07-18 16:55:55 UTC
[NoSp]
Post by NoSp
Av de mange forskjellige "gratis" kredittkortene som finnes (Re:member,
Santander Gebyrfri Visa, Kash, yA kredittkort osv.) hvilken anbefales om
man er flink til å betale i tide og har orden på økonomien?
I utgangspunktet tror jeg det er best å ha ett eller flere kredittkort
for bruk i butikker, og ett debetkort for bruk i minibank. Flere
debetkort har gebyrfrie uttak i utlandet, jeg bruker Skandiabanken
sitt og er fornøyd med det.

I dagens marked har de fleste norske kredittkortene null årsgebyr,
1.75% valutavekslingsgebyr, ingen andre gebyrer, mellom 30-45 dagers
rentefri kreditttid, pluss frynsegoder. Noen kort har
reiseforsikring, andre kort har payback på opptil 1% av kjøpesummen.
Selv bruker jeg Fokus' sitt "365 privat", som har 1% tilbakebetaling
på normale varekjøp (dvs 0.75% valutavekslingsgebyr for varekjøp i
utlandet), og 3.65% på enkelte ting (sist var det varekjøp på
bensinstasjoner - jeg vet ikke om de fortsatt har dette tilbudet).
Tobias Brox, 69°42'N, 18°57'E
Lars-Erik Østerud
2008-07-20 21:35:09 UTC
Post by NoSp
Av de mange forskjellige "gratis" kredittkortene som finnes (Re:member,
Hva med ESSO MasterCard?
Ikke noe årsgebyr.
Rabatt på bensin
Lars-Erik - http://www.osterud.name - ICQ 7297605
NoSp
2008-07-21 18:33:40 UTC
Post by Lars-Erik Østerud
Post by NoSp
Av de mange forskjellige "gratis" kredittkortene som finnes (Re:member,
Hva med ESSO MasterCard?
Ikke noe årsgebyr.
Rabatt på bensin
Jeg fant omsider frem til følgende side med oversikt over diverse kort:
http://www.kredittkortguiden.com/kredittkort/oversikt-over-kredittkort
og valgte å satse på "yA" sitt kredittkort som i motsetning til mange
andre ikke har et gebyr på uttak (men man må selvsagt betale renter)
samt at det inkluderer reiseforsikring.
Gebyrfri Visa virker også bra ifølge sammenligningen
(http://kredittkortguiden.com/kredittkort/sammenlign-kredittkort).
Ingen uttaksgebyr der heller, reiseforsikring inkludert men litt høyere
rente.
Lasse G. Dahl
2008-07-21 18:51:31 UTC
Post by NoSp
[...]
Jeg har brukt Gebyrfri Visa i årevis, og er veldig fornøyd med dem. Jeg
har ikke vurdert renter og slikt opp mot andre, jeg betaler før renta
begynner å gå uansett, men kundeservicen der er upåklagelig. De svarer
raskt, de oppfører seg som om de tror på det du sier, og de finner
løsninger raskt. Jeg har fått tilbakeført feil trekk flere ganger, og
da det var en større amerikansk betalingsformidler som satte seg på
bakbena, tilbakeførte de pengene til meg likevel, kansellerte kortet og
ga meg et nytt kort på et par dager. Det var sikkert ikke _riktig_ måte
å løse dette på - men du verden hvor raskt og enkelt!

Kanskje ikke re relevant for deg som har valgt kort - men kjekt dersom
det er andre som også lurer!
--
Lasse G. Dahl <URL: http://www.lassedahl.com/ >

I'm a citizen of Legoland travellin' incommunicado
Marianne Kristiansen
2008-07-21 19:53:54 UTC
Post by Lasse G. Dahl
Jeg har brukt Gebyrfri Visa i årevis, og er veldig fornøyd med dem. Jeg
har ikke vurdert renter og slikt opp mot andre, jeg betaler før renta
begynner å gå uansett, men kundeservicen der er upåklagelig.
Tiltredes!

Jeg bruker kortet som reservekort på ferie og når jeg betaler på
netthandler. Da betaler jeg inn før rentene begynner å løpe. Reservekortet
kom godt med den gangen det vanlige bankkortet mitt sluttet å virke,
antagelig fordi den minibank tygget opp halvparten av haloen.
--
Fellesreise med matkurs og klosteropphold på Chios
Gjesteforeleser: Tove Cecilie Fasting, forfatter av "Hellas folket maten
http://www.iliostours.no Om Chios: http://www.chios-info.com
Tore Bersås
2008-07-21 21:50:02 UTC
[***@none.none]

| Jeg fant omsider frem til følgende side med oversikt over diverse kort:
| http://www.kredittkortguiden.com/kredittkort/oversikt-over-kredittkort

Bra side, men den forteller ikke hele sannheten. Jeg har flere ganger nå
snakket varmt om Landkreditt Bank sitt VISA-kort. Der kan du overføre 50.000
fra kortet til egen konto, noe som betyr at banken ikke bare rentefritt
gir deg 50.000 i kreditt på ubestemt tid, den gir deg til alt overmål nesten
7% innskuddsrente på de SAMME pengene. Du casher altså inn flere tusen
kroner i året kontant, uten at du engang behøver å bruke kortet i butikker.
Og nei, det er ingen års- eller månedsavgift for å ha dette.

Hvis noen kjenner til andre kort som er i nærheten av å tilby noe
lignende, så skrik ut.

-Tore