Forbud mod plastbæreposer?
Dan Andersen
2008-04-26 10:24:19 UTC
Jeg ahr hørt, at man overvejer at forbyde palstbæreposer i de norske
butikker. Er det korrekt? Hvis det er, er I nordmænd er godt positivt stykee
foran os andre i Danmark.
Er dernogen, der kaan oplyse lidt om dette?
På forhånd tak.
--
Med venlig hilsen - Dan Andersen
www.dbamott.dk
Rolf Egil Sølvik
2008-04-26 12:24:17 UTC
http://www.aftenbladet.no/energi/klima/article629665.ece

"Tøynett skader miljøet"
Dan Andersen
2008-04-27 08:56:42 UTC
Post by Rolf Egil Sølvik
Post by Dan Andersen
[...]
takker for et informativt link, men der står ikke rigtig noget om, hvordan
regnestykket ser ud, når man reger en bomuldspose´s livscyklus ud. Mine
poser er fra 2 til >10 år gamle og bliver brugt hver dag..
Alternativer som poly net kune jo også anvendes.
Men du svarede ikke på min spørgsmål :-))) :
Er Norge på vej med et forbud?? Eller er dt allerede indført?
--
Med venlig hilsen - Dan Andersen
www.dbamott.dk
Tobias Brox
2008-04-28 11:29:22 UTC
[Dan Andersen]
Post by Dan Andersen
takker for et informativt link, men der står ikke rigtig noget om, hvordan
regnestykket ser ud, når man reger en bomuldspose´s livscyklus ud. Mine
poser er fra 2 til >10 år gamle og bliver brugt hver dag..
Helt klart, dersom en pose kjøpes i butikken og kastes hjemme er nok
plastposen å foretrekke fremfor tøypose. Problemet ligger ikke i
plastposen per se, men i at folk ikke har med seg egnet emballasje til
butikken, og derfor må kjøpe på stedet. Jeg har strengt tatt lite tro
på forbud.
Tobias Brox, 69°42'N, 18°57'E
Odd H. Sandvik
2008-04-28 11:52:33 UTC
Post by Tobias Brox
[Dan Andersen]
Post by Dan Andersen
[...]
Et forbud mot plastposer vil fungere fint det så lenge
det kommer bra alternativer. Bionedbrytbare laget av
f.eks. mais er et alternativ som høres bra ut i mine
ører.
Odd H. Sandvik
Tobias Brox
2008-04-29 18:37:06 UTC
[Odd H. Sandvik]
Post by Odd H. Sandvik
Post by Tobias Brox
[...]
At "det høres bra ut i dine ører" betyr ikke nødvendigvis at det er
miljøvennlig. Skogsarealer ryddes for å dyrke mais - kunstgjødsel har
en høy energi- og "drivhusgass"-kostnad - traktorer sluker diesel,
etc. På avfallssiden er det heller ikke noen selvfølge at kompostering
av bioposer er mer miljøvennlig enn resirkulering av plastposer - og
heller ikke noen selvfølge at kompostering av bioposer er mer
miljøvennlig enn "energigjennvinning" av plastposer.

I mine ører er det ganske selvinnlysende at, uansett hva slags
materiale posen (evt. ryggsekken, eska, eller hva det måtte være) er
laget av, er det langt mer miljøvennlig å ta posen med tilbake til
butikken for gjenbruk, enn å kjøpe ny pose hver gang man er på
butikken. Jeg tror en allminnelig plastpose har høyere
gjenbrukspotensial enn en maispose, en tøypose har høyere
gjenbrukspotensial enn en plastpose, etc.

Et forbud mot "allminnelige plastposer" hadde nok utvilsomt medført at
langt flere hadde tatt seg bryet med å ta med/gjenbruke poser, og slik
sett har det en positiv miljøeffekt. På den andre siden vil det
utvilsomt også medføre økt salg, opphopning og kassering av
alternative poser - så det er slettes ikke sikkert det blir en netto
miljøgevinst.
Tobias Brox, 69°42'N, 18°57'E
Frank
2008-04-30 09:42:48 UTC
Post by Tobias Brox
[Odd H. Sandvik]
Post by Odd H. Sandvik
Post by Tobias Brox
[...]
Nytt forslag, vi kan opprette servicepunkter i hver butikk, slik at
all mat kan utpakkes, tilberedes og spises på ett sted -- i steinrike
Norge tar vel miljøvennlige Jens & Kristin den (i sammenhengen) lille
regninga for en _virkelig_ revolusjon
Frank
2008-04-30 09:38:13 UTC
Post by Odd H. Sandvik
Post by Tobias Brox
[Dan Andersen]
Post by Dan Andersen
[...]
Hey, produsere mais for at vi skal få med oss 4 melk og dagbla'
for i går ?!

Når flere land nå stenger riseksporten sin, må resten av oss i alle få
lov til å spise popcorn.

Slutte med biodrivstoff bør vi vel også gjøre, selv om vi ikke helt
har startet enda. Bøndene tjener mer på bilene våre, enn på ris og
mais ...
Dan Andersen
2008-05-01 11:17:36 UTC
Post by Frank
Post by Odd H. Sandvik
Post by Tobias Brox
[Dan Andersen]
Post by Dan Andersen
[...]
Fin debat, jeg har startet, men ikke een har svaret på mit spørgsmål om, at
I gode nordmænd vil foregå resten af verden med et forbud..
Er det på vej som et lovforslag eller ikke?? :-))

Og så lige til oplysning: Jeg købte af nysgerrighed nogle poser lavet af
majsaffald i COOP butikken i Trysil for nogle år siden. Det er altså
affaldet fra majsproduktionen, man bruger.
Nu kunne man måske indvende, at dette affald kunne bruges til at lave biogas
af, men det erstadig restproduktet efter produktet, så helt tosset set udfra
et miljø/CO2/fødeproduktions synsvinkel er det ikke - synes jeg..
--
Med venlig hilsen - Dan Andersen
www.dbamott.dk
Clas Mehus
2008-04-26 18:33:13 UTC
Post by Dan Andersen
[...]
Kristelig Folkeparti har kommet med et forslag om det. De sitter ikke
i regjering og har vel trolig få andre med seg i forslaget.
--
Clas Mehus
- "Den som har flest prylar när han dör vinner..."
Marianne Kristiansen
2008-04-26 18:50:34 UTC
Post by Clas Mehus
Kristelig Folkeparti har kommet med et forslag om det. De sitter ikke
i regjering og har vel trolig få andre med seg i forslaget.
Erik Solheim er da SV-politiker? Og miljø- og utviklingsminister?
--
Marianne
http://home.no.net/mixelite
Clas Mehus
2008-04-27 08:47:50 UTC
On Sat, 26 Apr 2008 20:50:34 +0200, Marianne Kristiansen
Post by Marianne Kristiansen
Post by Clas Mehus
Kristelig Folkeparti har kommet med et forslag om det. De sitter ikke
i regjering og har vel trolig få andre med seg i forslaget.
Erik Solheim er da SV-politiker? Og miljø- og utviklingsminister?
Ok. Jeg fikk bare med meg at KrF gikk ut og ville forby det - i Oslo.
Ser Solheim ellers mener tøynett og tykke plastposer som kan brukes
flere ganger regnes som hans alternativ. Altså endre man opp med at
folk kanster en haug tykke poser i stedet. Tipper de fleste
plastposene blir brukt som søppelposer. Heller interessant hvordan han
har tenkt å erstatte de på dette området...
Helge Moiseth
2008-04-27 09:15:02 UTC
Post by Clas Mehus
[...]
Vår lokale Coop har handleposer som ser ut som plast, men som er laget
av mais. Disse er komposterbare og burde vel derfor være velegnet som
bossposer.
Jeg kjøper de ikke fordi de koster det dobbelte av vanlige poser.

Dersom det virkelig er et ønske om å bruke komposterbare poser, burde
myndigheten foretatt noen avgiftsmessige stunt som gjorde papir- og
maisposer billigere.

En annen ting er at det kanskje er litt ugreit å bruke mais til
poseproduksjon når matvareprisene på verdensmarkedet går til værs. Men
miljø er kanskje viktigere hos mange enn det sultne mager er? I alle
fall kan man få det inntrykket av og til.
Helge Moiseth
Lars-Erik Østerud
2008-04-27 21:17:52 UTC
Post by Helge Moiseth
Vår lokale Coop har handleposer som ser ut som plast, men som er laget
av mais. Disse er komposterbare og burde vel derfor være velegnet som
bossposer.
Og hvordan reagerer de som fuktighet, som når man kaster emballasje
etter kjøtt etc (som inneholde vann og saft). Søppelposene må jo være
tette (det har gått hull på våre noen gang, og det er IKKE gøy).
Lars-Erik - http://www.osterud.name - ICQ 7297605
Karl Erik Birkeland
2008-04-27 21:20:37 UTC
Post by Lars-Erik Østerud
Og hvordan reagerer de som fuktighet, som når man kaster emballasje
etter kjøtt etc (som inneholde vann og saft). Søppelposene må jo være
tette (det har gått hull på våre noen gang, og det er IKKE gøy).
Renovasjonsselskapet vårt deler ut mais-poser til bruk for våtorganisk
avfall. Jeg har aldri opplevd lekkasje.
--
Karl Erik Birkeland, MDNV

http://home.no/blazius/
Lasse G. Dahl
2008-04-28 07:47:31 UTC
Post by Lars-Erik Østerud
Post by Helge Moiseth
[...]
Emballasje etter kjøtt etc er stort sett av plast, og den skylles,
tørkes og leveres med plastavfallet. Organisk komposterbart avfall kan
man enten kompostere selv, eller levere i slike bio-poser som nevnes
over. Papirposer er også greie å bruke hvis man ikke lar avfallet stå
lenge i søppelkurva, men bio-poser er overlegne og fungerer stort sett
som gammeldagse plastposer.

Når kildesortering virkelig fungerer, er det ikke mye «restavfall»
igjen, og det som blir igjen når man sorterer ut organisk og plast, er
stort sett så reint at en ikke trenger noe embalasje på det. Om man
likevel ønsker det, er det sikkert mulig å få tak i noen kraftige
papirposer :-)
--
Lasse G. Dahl <URL: http://www.lassedahl.com/ >

I'm a citizen of Legoland travellin' incommunicado
Helge Moiseth
2008-04-28 14:11:06 UTC
On Mon, 28 Apr 2008 02:47:31 -0500, "Lasse G. Dahl"
Post by Lasse G. Dahl
[...]
Jeg har ei kone som er helt "despo" når det gjelder kildesortering.
Hun sorterer svært nøye. Hun sjekker restavfallsposen for se etter om
vi andre i huset har syndet, før vi leverer søppel.

Den minste avfallsposen fra oss er den som inneholder usortert avfall.
Dersom alle tatt dette med kildesortering like alvorlig som fruen,
ville søppeldyngene her i landet nesten vært historie.

På den annen side er det mye pes å drasse med seg "ørten" poser med
sortert papp, papir, melkekartonger, glass, plast, metall, matavfall
og restavfall. Det hjalp litt på da det ble lov å kaste både farget og
klart glass samt og metall i samme beholder.

Helge Moiseth
Jostein Berrefjord
2008-04-28 17:42:09 UTC
Post by Helge Moiseth
Den minste avfallsposen fra oss er den som inneholder usortert avfall.
Dersom alle tatt dette med kildesortering like alvorlig som fruen,
ville søppeldyngene her i landet nesten vært historie.
Jeg går konsekvent på butikken (og på byturer) med ryggsekk. Å bære
tjue kilo på ryggen er helt kurant - det samme i bæreposer er et
helvete.

Til kildesortering kjøpte jeg et halvhøyt kurv-stativ (av det slaget
mange sorterer skittentøy i) som har plass under kjøkkenbenken: En
kurv til plast, en til papir, en til glass/metall, og en ekstra som
jeg bruker når en av de andre er fulle og jeg ikke gidder å tømme
den...:-)

Jeg fyller en bærepose restavfall ca. hver 10-12.dag. Rett nok bor jeg
alene, men hadde jeg giddet å sortere ut det som kan komposteres (jeg
har hage), ville det blitt enda mindre restavfall. En gang annenhver
uke eller deromkring tar jeg med en bærepose fra butikken, for
restavfallet; det er alt som behøves.

Rett nok hører jeg til dem som spiser opp maten (og det kan sees på
meg...), og jeg lager en god del mat helt fra naturlige råvarer - det
reduserer også avfallet en del, sammenlignet med ferdiglaget og
ferdiginnpakket. Men jeg er ikke sær eller ytterliggående i den
retningen, ikke på noen måte. Det eneste er at jeg tar
kildesorteringen alvorlig - ikke noe "Nei, gidder ikke bry meg om det
i dag". Så snart det har blitt en vane, koster det fint lite å legge
plasten i kurven for plast, papir i kurven for papir, og metall/glass
i den rette kurven, istedetfor i søppelspannet. Egentlig er det
enklere - behøver ikke engang åpne skapdøra under oppvaskbenken...
Post by Helge Moiseth
[...]
Nå her vi heldige: Plast- og papiravfall hentes ved døra; behøver ikke
drasse det noe annet sted. Nå som nesten alt av flasker har blitt
panteflasker er det lite igjen av glass. Jeg slang forleden to svarte
plastsekker med metall og glass i bilen og kjørte til leveringsplassen
- det var det jeg hadde samlet opp siden sist september. En kjøretur
med metall/glass på 7-8 måneder - det er ikke plagsomt mye...
Tobias Brox
2008-04-29 18:46:46 UTC
[Jostein Berrefjord]
... og jeg lager en god del mat helt fra naturlige råvarer - det
reduserer også avfallet en del, sammenlignet med ferdiglaget og
ferdiginnpakket.
Jeg er ikke helt enig i den fremstillingen - fruen genererer veldig
mye komposterbart avfall i sin matlaging. Frukt og grønnsaker må
gjerne skrelles litt, dårlige partier må kuttes vekk, etc, og dersom
man er litt dårlig på lagring/logistikk ender man ofte opp med at
mange produkter må kasseres.
[...]
Mitt største problem med kildesortering er at det "koster" mye å
instruere gjester og barn om systemene ... og ofte gjøres det
feil/blir ikke fulgt opp, etc.
Nå som nesten alt av flasker har blitt
panteflasker er det lite igjen av glass.
Ser man bort fra at det er stort administrativt "overhead" med
panteordningene, samt at det sikkert foregår en god del svindel
(f.eks. lime norske strekkoder på utenlandske bokser) er jo
panteordningen den perfekte måten å løse avfallsproblematikken på ...
kunden gies et godt incentiv til å sortere riktig, og det er til og
med verdi nok i avfallet til at en del uteliggere kan livnære seg på å
samle inn/sortere søppel i veikanten, etc.
Tobias Brox, 69°42'N, 18°57'E
Jostein Berrefjord
2008-04-29 19:33:46 UTC
Post by Tobias Brox
[...]
Som eneboer har jeg så lite organisk avfall at det blir et problem at
før du gidder å gå ut med det til kompostbingen, har det begynt å
mugne/surne ganske ille. Det er så lite å vinne på å skille ut det
organiske i hverdagen - det blir ikke engang jord til blomsterpottene
på mine brukte teblader og bananskall, så dessverre: Jeg hopper over
komposten da.

Da var familiemann ble det generert ganske mye mer kompostmateriale,
og mugning/surning var et langt mindre problem fordi bøtta ble tømt
mye oftere.

Jeg ser *ikke* på det som noe ideal å kaste komposterbart materiale i
restavfallet, når jeg nå en gang har hage. Og selvsagt: Tar jeg inn
tretti kilo rabarbra til vinlegging, da går ikke bladverket i
restavfallet... Men hvis man ikke har hage, er neppe kompostering noe
reelt alternativ.
Post by Tobias Brox
Mitt største problem med kildesortering er at det "koster" mye å
instruere gjester og barn om systemene ... og ofte gjøres det
feil/blir ikke fulgt opp, etc.
Velkjent problem - men *barn* har sjelden noe vansker med det om de er
vant med det "fra dagen de ble født". De jeg har hatt størst vansker
med er byfolk på 60+, som kan ha null forståelse for biologiske
prosesser, og ekstremt dårlig materialfølelse: At plast og papir er
forskjellige materialer, for eksempel. De brukes jo ofte på samme
måten... Hva som komposterer er også hinsides byfolks forståelse ( -
sier han som aldri har bodd utenfor byen selv).
Post by Tobias Brox
Ser man bort fra at det er stort administrativt "overhead" med
panteordningene, samt at det sikkert foregår en god del svindel
(f.eks. lime norske strekkoder på utenlandske bokser)
Er det virkelig folk som *gjør* det? Når utgiftene til materialer og
remedier for å produsere klistrelappene er trukket fra, hvilken
timebetaling kan man regne med på slik aktivitet? :-) Ikke stor,
tenker jeg! Hvis du da ikke sitter med tusenvis av utenlandske bokser
- men da er det vel fordi du regelmessig kjøper cola i Sverige, og da
kunne du jo like godt pante boksene der på din neste harry-tur!

Dessuten: Panten er jo uttrykk for en viss verdi som ligger i boksen:
Selv om mottaket gir deg en krone for hver "importert" boks, så får de
tilbake metall som har en viss verdi i resirkuleringen. I
glassflaskenes tid var det nok større forskjell i kostnaden mellom å
lage helt nye flasker og å resirkulere en gammel - idag er det jo ikke
boksen som boks man resirkulerer, bare metallet. Jeg gjetter likevel
på at det fortsatt er billigere å smelte om et tonn brukte bokser enn
å produsere et tonn ny aluminium. Hvis det hadde utgjort noe i
nærheten av en krone pr boks, ville "svindelen" vært nær null - men
antagelig er det langt mindre. Det er ikke mange gram aluminium i en
moderne cola-boks! Hvis noen har faktiske tall for verdien i metallet,
for omsmeltingskostanden og prisen for tilsvarende ny aluminium, er
jeg nysgjerrig!
Karl Erik Birkeland
2008-04-30 19:09:00 UTC
Post by Jostein Berrefjord
Post by Tobias Brox
[...]
Bryggeribransjen har faktisk interesse av at det foregår slik svindel.
Jo høyere returprosenten er, jo lavere blir emballasjeavgiften.
--
Karl Erik Birkeland, MDNV

http://home.no/blazius/
Tobias Brox
2008-04-30 20:53:48 UTC
[Jostein Berrefjord]
Post by Jostein Berrefjord
Er det virkelig folk som *gjør* det?
Jeg kjenner ingen, men jeg har faktisk hørt folk vurdere å gjøre
dette.

Man burde hatt en felles panteordning som gjalds over hele unionen.
Slik situasjonen er i dag, sorterer vi pantebokser i finske bokser,
svenske bokser, norske bokser og "andre bokser" går rett i
restavfallet. Det er da flest russiske og estonske bokser. I Estland
er panten på ca 25-30 norske ører pr boks, det er alt for marginalt. I
Russland har de ikke pantesystem på aluminimumsbokser, men det er
mulig å levere inn flatklemte bokser i bulk og få betalt pr kg. Jeg
tror beløpet er nokså marginalt, men faktisk høyt nok til at enkelte
uteliggere samler inn bokser.

Et annet moment er jo distribusjonskostadaden i et marked med masse
forskjellige panteordninger. En del bokser utstyres med alt mulig av
pantemerker for å lette distribusjonen. Jeg har kjøpt øl i Kina med
norsk pantemerke på boksen! Jeg har gjort et par stikkprøver med å
mate bokser med norsk pantemerke kjøpt i utland i norske automater,
uten hell.
Post by Jostein Berrefjord
Når utgiftene til materialer og
remedier for å produsere klistrelappene er trukket fra, hvilken
timebetaling kan man regne med på slik aktivitet? :-) Ikke stor,
tenker jeg!
Dersom man først har et lager med bokser ... så kan timesbetalingen
bli betydelig. Spesielt om man er vant med prisnivået i lavkostland.

Jeg ble litt insipirert av noe de gjorde i barnehagen en gang ... de
bygde et melkekartonghus. Huset står innendørs og har allerede
overlevd flere år med herjing av masse barn. Jeg undres litt om det
er mulig å bygge et sykkelskur av alumniniumsbokser, melkekartonger og
annet ymse søppel. ;-)
Post by Jostein Berrefjord
Selv om mottaket gir deg en krone for hver "importert" boks, så får de
tilbake metall som har en viss verdi i resirkuleringen.
Ja, men den reelle verdien pr boks er svært lav. Et kilogram med
aluminimum koster kanskje noe slikt som 15 kroner? Det går ganske mye
mer enn 15 bokser på et kilogram ... og i tillegg må boksen
resirkuleres før man kan regne metallverdi ... resirkuleringen koster
nok en del, boksene må jo vaskes og smeltes om.
Post by Jostein Berrefjord
Hvis noen har faktiske tall for verdien i metallet,
for omsmeltingskostanden og prisen for tilsvarende ny aluminium, er
jeg nysgjerrig!
Google er din venn ... jeg så tallet 3000 - men er ikke sikker,
kanskje det er USD pr tonn? I såfall 3 USD pr kg, det blir 15 kroner.

Det stod "3M", kanskje prisen var pr kubikkmeter? Aluminimum er
riktignok et lettmetall, men det vel jo noen tonn pr kubikkmeter.
Wikipedia er min venn ... 2.7 g/cm^3, det blir ... 2.7 tonn pr
kubikkmeter, blir det ikke? I såfall under 6 kroner pr kg ...
Tobias Brox, 69°42'N, 18°57'E
Tobias Brox
2008-04-30 21:15:57 UTC
[Tobias Brox]
Post by Tobias Brox
[...]
http://www.lme.co.uk/aluminium.asp

Rundt 3000 USD pr tonn. 20 kr pr kg, altså
Tobias Brox, 69°42'N, 18°57'E
Tobias Brox
2008-04-29 18:38:55 UTC
[Helge Moiseth]
Post by Helge Moiseth
Den minste avfallsposen fra oss er den som inneholder usortert avfall.
Dersom alle tatt dette med kildesortering like alvorlig som fruen,
ville søppeldyngene her i landet nesten vært historie.
Men det er fortsatt en kostnad forbundet med avfallsbehandling, selv
om det skjer aldri så mye kildesortering. Gjenbruk er mer
Tobias Brox, 69°42'N, 18°57'E
Lars-Erik Østerud
2008-04-28 15:29:38 UTC
Post by Lasse G. Dahl
Når kildesortering virkelig fungerer, er det ikke mye «restavfall»
igjen, og det som blir igjen når man sorterer ut organisk og plast, er
Vet ikke hvordan det er med dere, men jeg har knapt plass til EN
søppeldunk på kjøkkenet (kan ikke ha noen i benken, der er VV
berederen og gjør det varmt, ikke noe sted å ha matavfall).
Post by Lasse G. Dahl
likevel ønsker det, er det sikkert mulig å få tak i noen kraftige
papirposer :-)
Som ikke lekker gjennom væske av noe slag. Tror jeg ikke på :-(
Lars-Erik - http://www.osterud.name - ICQ 7297605
Lars-Erik Østerud
2008-04-27 21:16:44 UTC
Jeg lurer veldig på hva jeg skal bruke i søppeldunkene min inne hvis
de forbyr plastposer. Papirposer fungerer litt dårlig til søppel :-(

Kanskje jeg må KJØPE egne søppelposer da (som også er av plast) :-D
Lars-Erik - http://www.osterud.name - ICQ 7297605
Frank
2008-04-30 09:33:12 UTC
Post by Lars-Erik Østerud
Jeg lurer veldig på hva jeg skal bruke i søppeldunkene min inne hvis
de forbyr plastposer. Papirposer fungerer litt dårlig til søppel :-(
Du kan kanskje begynne med å spise opp _all_ maten, slik at fuktige
matrester ikke havner i posene dine -- dèt hadde vel vært noe dèt !?

Skalvisepådetnå ... mer mat i matvarekrisetider, mindre søppel i disse
globalevarme tider, bort med oljeplastposer ... hmm, om flere, ikke
bare èn spiser opp maten sin, kan vi løse flere kriser på èn gang.
Marianne Kristiansen
2008-04-30 09:51:56 UTC
Post by Frank
Du kan kanskje begynne med å spise opp _all_ maten, slik at fuktige
matrester ikke havner i posene dine -- dèt hadde vel vært noe dèt !?
*heh*

Spise potetskrell, gulrotskrell, blomkålblader, kotelettben, kyllingben,
fiskeben... Interessant diett!
--
Marianne
http://home.no.net/mixelite
Frank
2008-04-30 10:20:16 UTC
Post by Frank
[...]
Selvsagt - skal/må man lide litt for miljøet, næringsverdien er det
ikkeno' galt med i det du nevner.

Først kjører vi opp alt biodrivstoff, får ikke popkorn og ris, hva
mer enn nevnte delikatesser blir tilgjengelig - på sikt ?
Marianne Kristiansen
2008-04-30 10:26:36 UTC
Post by Frank
Selvsagt - skal/må man lide litt for miljøet, næringsverdien er det
ikkeno' galt med i det du nevner.
Mulig det, men en del av det er litt hardt å tygge.
--
Marianne
http://home.no.net/mixelite
Frank
2008-04-30 10:50:10 UTC
Post by Frank
Selvsagt - skal/må man lide litt for miljøet, næringsverdien er det
ikkeno' galt med i det du nevner.
Mulig det, men en del av det er litt hardt å tygge.
[Drøv]Tygging trener opp musklene, slik at vi kan spare en
skjerv strøm i potetkokingen. Dyrene ville ikke klaget, hvorfor
skulle vi bortskjemte mennesker med fluorfriske tenner gjøre
det.

Si meg, ser du _bare_ ulemper med å være ultrakjempemiljøbevisst ? :-o
Marianne Kristiansen
2008-04-30 11:07:51 UTC
Post by Frank
Si meg, ser du _bare_ ulemper med å være ultrakjempemiljøbevisst ? :-o
Japp :-p
--
Marianne
http://home.no.net/mixelite
Lars-Erik Østerud
2008-04-30 15:07:08 UTC
Post by Frank
Du kan kanskje begynne med å spise opp _all_ maten, slik at fuktige
matrester ikke havner i posene dine -- dèt hadde vel vært noe dèt !?
Jeg spiser IKKE opp plastene pølsene er pakket inn i, heller inn
plastboksene biffen ligger i, heller ikke matrester som blir til overs
(det er jo IKKE lov å kaste dem i toalettet vet du).

Uansett hvor flink man er vil det ALLTID være noe fuktig avfall igjen.
Vi kaster veldig lite. Altså blir posene stående i en stund også.
En papirpose hadde lekket masse dritt ut i bøtta eller på gulvet.

Si med håned på hjerten at du ALDRI har noe fuktig/organisk avfall,
eller kaster du det kanskje do (hvilket jo ødelegger renseprosessen)
Lars-Erik - http://www.osterud.name - ICQ 7297605
Frank
Ikke gjør som jeg gjør, men hva jeg sier man kan gjøre.
Tobias Brox
2008-04-30 21:01:08 UTC
[Lars-Erik Østerud]
Post by Lars-Erik Østerud
Jeg spiser IKKE opp plastene pølsene er pakket inn i, heller inn
plastboksene biffen ligger i,
Vanlige plastposer er også alltid litt lekk - så det er lite kult å ha
mye fuktig avfall i plastposer.

Jeg rister fuktig emballasjeplast over utslagsvasken, og kaster det i
plastavfallet. Kommunen deler faktisk ut egne plastposer for
plastavfallet (optisk sortering).
Post by Lars-Erik Østerud
heller ikke matrester som blir til overs
(det er jo IKKE lov å kaste dem i toalettet vet du).
Matrester komposterer vi selv. Det våteste avfallet er som regel
brukte teblader ... de lar jeg av og til tørke litt før jeg kaster dem
i beholder for kompostavfall. Jeg legger som regel litt brukt
tørkepapir i bunnen for å samle opp vannet. Svært fuktig avfall
heller jeg enten rett i komposten, ut i vasken, eller på et relativt
diskret sted i skogen avhengig av typen avfall ;-)
Post by Lars-Erik Østerud
Si med håned på hjerten at du ALDRI har noe fuktig/organisk avfall,
eller kaster du det kanskje do (hvilket jo ødelegger renseprosessen)
Vi har forbrenningsdo ... men katalysatoren er ganske gåen nå :-/
Tobias Brox, 69°42'N, 18°57'E
Thomas Skogestad
2008-05-04 08:16:46 UTC
* Dan Andersen

| Jeg har hørt, at man overvejer at forbyde plastbæreposer i de norske
| butikker. Er det korrekt? Hvis det er, er I nordmænd et godt positivt
| stykke foran os andre i Danmark. Er dernogen, der kaan oplyse lidt om
| dette? På forhånd tak.

«Solheim vil forby plastposer
Hver plastpose du kaster, tar 100 år å bryte ned i naturen. I Norge kaster vi
1 milliard poser hvert år. Det ønsker miljøvernministeren å gjøre noe med.»

http://www.nrk.no/nyheter/1.5057056
(Publisert 09.03.2008)

«Miljø- og utviklingsminister Erik Solheim [SV] vil kvitte seg med
plastposen.»

--

Representantforslag nr. 101 (2007-2008), Dok.nr.8:101 [24. april 2008]
(2007-2008) Representantforslag fra stortingsrepresentantene Line Henriette

forslag:

«Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om innføring av miljøavgift
eller andre tiltak som kan sikre at forbruket av plastposer reduseres
på en bærekraftig måte.»

http://www.stortinget.no/dok8/2007/dok8-200708-101.html

http://epos.stortinget.no/SakOpplysning.aspx?id=40168

«Tar Solheim på ordet
KrF krever at regjeringen gjør ord til handling og innfører tiltak mot
bruk av plastposer.» (30. april 2008)

http://www.dagsavisen.no/innenriks/article346495.ece
(posene viser de fire store norsk dagligvarebransje: Norgesgruppen, Coop,
Rema, Ica, butikken må være en Rema 1000 jf blått skilt i taket)
--
Thomas Skogestad
Paper or Plastic ... or Neither. Will vegetable-based, biodegradable bags
http://www.slate.com/id/2177490/
John Roger Johansen
2008-05-06 11:12:16 UTC
Jeg synes nå heller myndighetene først kan gjøre noe med
telefonkatalogen i stedet. I dag går de fleste rett i bøtta og de er
pakket inn i plast. Reservasjonsordningen fungerer heller ikke. La
heller de som absolutt må ha dem få lov til å bestille dem slik at vi
andre kan slippe å få dem.

John Roger
Dag-Erling Smørgrav
2008-05-06 12:48:18 UTC
Post by John Roger Johansen
Jeg synes nå heller myndighetene først kan gjøre noe med
telefonkatalogen i stedet. I dag går de fleste rett i bøtta og de er
pakket inn i plast. Reservasjonsordningen fungerer heller ikke.
Den fungerer helt fint for meg. Hvis den ikke gjør det for deg foreslår
jeg at du kontakter Findexa og sier ifra.

DES
Dag-Erling Smørgrav - ***@des.no
Lars-Erik Østerud
2008-05-06 13:04:08 UTC
Post by Dag-Erling Smørgrav
Den fungerer helt fint for meg. Hvis den ikke gjør det for deg foreslår
jeg at du kontakter Findexa og sier ifra.
Bor i enebolig du da kanskje?

Det fungerer IKKE i blokk. For der legger Findexia bare en haug
kataloger i gangen innefor døra. Og de fleste blir liggende der til
vaktmester eller rengjøringspersonale kaster dem.

Hjelper ikke å reservere seg, de er jo ikke navnet.
De legger det antallet som det er postkasser :-(

Hadde det vært omvendt (at man måtte be om den) så kunne
hver katalog bli merket med navnet til mottakeren.
Lars-Erik - http://www.osterud.name - ICQ 7297605
Dag-Erling Smørgrav
2008-05-06 23:07:19 UTC
Post by Lars-Erik Østerud
Post by Dag-Erling Smørgrav
Den fungerer helt fint for meg. Hvis den ikke gjør det for deg foreslår
jeg at du kontakter Findexa og sier ifra.
Bor i enebolig du da kanskje?
Nei, det har jeg ikke gjort siden 1992.
Post by Lars-Erik Østerud
Det fungerer IKKE i blokk. For der legger Findexia bare en haug
kataloger i gangen innefor døra. Og de fleste blir liggende der til
vaktmester eller rengjøringspersonale kaster dem.
Det er ikke Findexa som gjør det. De leier inn idrettslag o.l. til å
dele ut katalogene, og disse får lister over personer som har reservert
seg mot telefonkatalogen. De som deler ut i ditt område har ikke gjort
jobben sin - klag til Findexa.

DES
Dag-Erling Smørgrav - ***@des.no
John Roger Johansen
2008-05-07 06:52:02 UTC
Post by Dag-Erling Smørgrav
Post by Lars-Erik Østerud
[...]
Jeg bor i enebolig og der dyttes det bare kataloger ned i alle
postkasser uansett.

Distrubusjonen av katalogen er utdatert og er et unødvendig
ressurssløseri. De fleste trenger den ikke og vil ikke ha den. Det er på
tide å gjøre det motsatt. La bare de som absolutt vil ha den få den. De
kunne f.eks. bare delt ut et lite kort som de som vil ha katalogen kan
sende i retur for å få den tilsendt.

John Roger
Lasse G. Dahl
2008-05-07 19:50:52 UTC
Post by John Roger Johansen
Jeg synes nå heller myndighetene først kan gjøre noe med
telefonkatalogen i stedet.
Et forbud mot å dele ut telefonkataloger? Blir ikke det et brudd på
prinsippet om ytringsfrihet?

Frank
Telefonnumre - ytringsfrihet !?
Lasse G. Dahl
2008-05-09 08:12:10 UTC
Post by Frank
Post by Lasse G. Dahl
Post by John Roger Johansen
[...]
_Forbud_ mot å dele ut papirark med telefonnumer på - ytringsfrihet?

Thore Harald Høye
2008-05-08 09:01:13 UTC
Post by Lasse G. Dahl
Et forbud mot å dele ut telefonkataloger? Blir ikke det et brudd på
prinsippet om ytringsfrihet?
Jo, på omtrent samme måte som det er et brudd på ytringsfriheten å nekte
noen å stå utenfor vinduet ditt hele dagen med megafon og fortelle om hva
de har på tilbud. Det hadde i tillegg ikke skadet miljøet.
Jan Tore Skråmestø
2008-05-08 10:51:49 UTC
Post by Thore Harald Høye
Post by Lasse G. Dahl
[...]
Aaargh! Flashback frå 2 månadar i Brasil, der det var vanleg at bilar med
gedigne høgtalarar køyrde rundt og spelde av reklame.
Lasse G. Dahl
2008-05-09 08:19:34 UTC
Post by Thore Harald Høye
Post by Lasse G. Dahl
[...]
_Veldig_ omtrentlig, spør du meg.

Selv om telefonkatalogene bruker mye papir, er det nok ikke der det
meste av den unødvendige papirmengden går. Og hvordan skulle et slikt
forbud egentlig se ut? Vil det være forbud mot en katalog som inneholder
_kun_ telefonnummer, slik at dersom man lager katalogen dobbelt så stor,
trykker Komplett.nos totale vareutvalg i den og kaller den «telefon- og
datakatalog» så blir den lovlig?

Porenget er selvfølgelig at et spesifikt forbud mot telefonkataloger
ikke er særlig realistisk å få til, og jeg vet heller ikke om det er
slike saker jeg ønsker at Stortinget skal beskjeftige seg med. En avgift
på papir som hadde gjort det uinteressant å trykke kataloger, både for
telefonnummer og Elkjøp, hadde kanskje vært noe, men det ville hatt
litt for mange andre negative konsekvenser til at jeg stemmer for det
foreløpig.

Kampen mot telefonkatalogene tror jeg heller vi bør ta med forbruker-
makt. Dersom man får kataloger selv om man har avbestillt dem, går det
kanskje an å putte den i en konvolutt og returnere den til
katalogselskapet? Kanskje har man det så travelt med det samme at man
«glemmer» både avsenderadresse og porto også? Slikt kan jo skje.

Frango
2008-05-10 23:36:58 UTC
Post by Thomas Skogestad
«Solheim vil forby plastposer
Hver plastpose du kaster, tar 100 år å bryte ned i naturen. I Norge kaster vi
1 milliard poser hvert år. Det ønsker miljøvernministeren å gjøre noe med.»
De fleste handleposer er av polyetylen og brytes nokså fort ned i
naturen av sollyset. Noen butikker har poser lagd av mais. De brytes
fort ned når de blir våte og er mindre egnet som avfallsposer.
Thomas Skogestad
2008-06-08 16:55:46 UTC
Jeg vil ha kassalappen, men jeg trenger den ikke som flatedødetrær.

Jeg betaler stort sett med bankkort. Hvorfor er det ingen butikker som tilbyr
å sende kassalappen som epost (som tekst, jeg vil ikke ha masse upraktiske
PDF-filer), eller lar meg gå inn på en nettside for å se den, enten butikkens
egen side eller i nettbanken?

-

Kutter ut kassalapper
Oslo (NW): Miljøvindene har nådd kassa på ICA. Vil du ikke ha kvitteringen,
skriver de den ikke ut heller.
Av Kjell M. Kaasa 27.05.2008 08:00
http://www.newswire.no/?melding=8609&left=1&right=1&page=2

«Oslo (NW): Miljøvindene har nådd kassa på ICA. Vil du ikke ha kvitteringen,
skriver de den ikke ut heller.

I dag er praksisen i norske dagligvareforretninger at lappen skrives ut
uansett, og så er det opp til deg om du vil ta den med eller la
kassepersonalet kaste den i søpla.

14. mai var ICA Supermarked først ute med å innføre ordningen i sin helhet i
alle sine 80 butikker.

Allerede første uken har kjeden redusert antall kassalapper med hele 70
prosent.

-- En lapp for høres ikke mye ut for den enkelte kunden. Men til sammen betyr
tiltaket faktisk store besparelser. Hvis 70 prosent av ICA Supermarkeds 29
millioner kunder ikke vil ha kvittering, tilsvarer det en rundt tre tusen
kilometer lang kassalapp, sier Pernille Berg i ICA.

De andre formatene i ICA-kjeden kommer like bak. 60 Rimi-butikker har
allerede innført ordningen, mens de resterende 196 er i anmarsj. ICA Nær og
ICA Maxi har planer om å gjøre det samme innen året er omme.

Det er miljøbesparelsene som er største drivkraften bak tiltaket. I tillegg
til redusert papirbruk kommer miljøbesparelsene som mindre transport og
CO2-utslipp.

Newswire er et oppdragsfinansiert nyhetsbyrå. Artikler og bilder er til fri
bruk i pressen. Denne artikkelen er skrevet for ICA.»

Kutter kassalapper
http://www.ica.no/FrontServlet?s=om_ica&state=om_ica_dynamic&viewid=50121
--
Thomas Skogestad